Tankar fran Aurora!

Kulturchockar!

Det ar intressant med detta kultur utbyte, det sager inte bara mycket om den ecuadorianska kulturen, utan man lar ocksa kanna vad man prioriterar och finner viktigt. Sjalv tycker jag att det ar lite absurt att jag blir mer upprord av att alla kommer 1-2 timmar forsent och att nar de val anlander sa har de andrat planerna och det mesta bara blir "a waste of time", an att nagra ranar en pa bussen eller gor inbrott i huset vi bodde i under familjeperioden. Jag har alltsa lart mig att tid ar  mycket viktigt. Det ar en sak att komma forsent till en fest, men nar man maste vanta och det inte finns nagotatt gora dar man vantar, sa blir vi svenskar irriterrade. Man skulle kunna kalla oss svenskar for att vara "anala" nar det kommer till att vara i tid.

Religionen i Ecuador ar mycket viktig, speciellt katolicismen, da Ecuador har 90 % katoliker. Medan de flesta i Sverige ar medlemmar i Svenska Kyrkan, men detta betyder inte att de tror pa Gud, lite konstigt, inte sant !?
Abort ar en annan intressant fraga. Vi i Sverige tillater abort och de flesta tycker att detta ar nagot bra, vilket man skulle kunna ifragasatta, for aborter anvands ibland som preventivmedel och man kan ju tycka att det ar ett liv man dodar. Dessa argumenten kan jag hantera, jag kanske till och med haller med til viss del. Men Katolska Kyrkan menar pa att nar man gor abort sa finns det ett fullt utvecklat barn inne i magen, som bara behover oka i storlek innan det kommer ut. Sedan menar de pa att en av abort metoderna som finns ar att stycka barnet till dods, vilket jag inte ens forstar hur det skulle kunna ga till utan att mamman dor ocksa. En annan metod ar att ta ut barnet kirurgisk vag, da man tar ut barnet fran magen och sedan dranker barnet eller branner det.

Jag har ocksa fatt lara mig att det ar helt ofarligt att kora full, sa lange inte polisen upptacker det (detta tror jag sjalvklart inte att alla tror i Ecuador). "Vita kan inte dansa", detta ar nagot som jag inte visste om mig sjalv, men tydligen kan jag inte det, aven om de som sa det aldrig hade sett mig dansa. Det ar ocksa konstigt att jag inte ar gift, har tre barn och att jag inte kan tala flytande engelska, det sistnamnda bor jag kunna eftersom jag ar vit eller med andra ord "gringa".

Allt detta ar nagot som jag kallar kulturchockar. Det ar sa olikt fran min egen kultur att det besvarar mig, men det far mig ocksa att tanka till pa varfor det besvarar mig, pa vem jag ar och pa vilka de ar. Men det ar just den har erfarenheten som jag var ute efter, jag ville se varlden ur nagon annans ogon, det har jag ocksa fatt. Jag har ocksa fatt stota pa manga fordomar vilket manga invandrare i Sverige far mota dagligen. Jag vill ocksa lagga till att det finns massor med saker som jag gillar med Ecuador men det kommer jag inte ta upp har eftersom detta ar mina tankar om kultur chockar.


/Aurora

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0